Status: 13 November 2013

    13 NOVEMBER 2013
Knappt tre veckor kvar till avresa och nerverna har börjat sätta in. Nu gäller det verkligen att få klart alla sista "små" detaljer innan resan. Jag måste säga att denna vecka har börjat mycket bra!
 
Igår gick jag (Mikaela) till en dykläkare för att kolla upp om jag får dyka trots min ansträngningsastma. Jag genomförde den vanliga undersökningen och måste komma tillbaka på fredag för att andas i en plexiglasbur (jippi) så de verkligen kan analysera min andning. Det vore så klart hemskt att få beskedet att inte få dyka men samtidigt är det viktigt att jag får en noggrann undersökning då risken för drunkning är ganska stor om man inte kan andas 18-30 meter under havsytan.
 
Vi har även blivit klara med en annan liten livsförsäkring, nämligen våra vaccinationer! Igår besökte vi City Akuten för allra sista gången, vi fick en påfyllnadsdos av Japansk Encephalit och Hepatit A/B. Nu gäller det bara att hämta ut våra malariatabletter för vår tid i Afrika och sen är vi helt redo vad gäller förebyggande mediciner.
 
En annan stor sten som lyfts från våra samveten är vårt kära försäkringsdilemma. Äntligen har vi valt en försäkring för vår resa från dag 46 (hemförsäkringen täcker de första 45 dagarna). Solids backpackerförsäkring är likvärdig med alla andra vi hade på tapeten men var något billigare. Så nu håller vi tummarna för att inget händer som gör att vi måste utnyttja diverse ersättningar. Det finns väldigt mycket obehagligheter att läsa om i reseförsäkringsvillkor vill vi lova!
 
Det vi har kvar på vår To-do list:
  • Provpacka för att se att allt vi tänkt ta med får plats (och att det inte fyller hela ryggsäcken till max).
  • Hämta ut mediciner och linser.
  • Scanna in alla viktiga dokument och spara dem på vår dropbox samt skicka dem till oss själva och föräldrar.
  • Skriva upp telefonnummer till banker, försäkringsbolag, telefonoperatör och svenska ambassader (även adresser till dessa).
  • Köpa multi-adapters.
  • Ta foton i passtorlek till vissa visum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0