Vägen till Sydney…

25 FEBRUARI 2014

…blev väldigt lång. Efter att ha fått vänta på bilen hos Travellers Autobarn i nästan fyra timmar kom vi väldigt försenade iväg från Melbourne i tisdags. Då vi planerat att åka i alla fall halva Great Ocean Road innan vi rörde oss mot Sydney stördes våra planer lite av detta, men med snabba stopp och intensiv bilkörning tänkte vi att det skulle gå bra ändå. Då anade vi dock inte vad som väntade oss. Sent på tisdagskvällen hade vi snirklat oss upp för de smala vägarna i skogen precis utanför byn Lorne för att hitta den campingplats vi planerat att stanna på för natten. Turligt nog för oss som inte är särskilt skillade på detta med friluftsliv blev våra grannar för natten några kanadensare som hjälpte oss med både gaskök och tält och dessutom bjöd på lite vin vid lägerelden. Efter varsin portion halvkokt pasta med pesto gick vi och lade oss så att vi skulle kunna komma iväg i tid morgonen därpå. Jag (Kajsa) och Amanda som skulle köra mycket dagen efter fick lyxen att spendera natten i bilen medan Mikaela och Hanna sov i tältet. Särskilt mycket sömn blev det dock inte för någon av oss, speciellt inte tjejerna i tältet, på grund av den hårda marken och kylan… Vi tänkte ju att vi skulle campa i ett varmt land (vem behöver då sovsäckar?) men missade att det på natten är lite kallare än dagen helt enkelt.

Klockan åtta morgonen efter rullade vi ut från campingplatsen och insåg att något var fel med bilen, bromsarna kändes konstiga... Försiktigt tog vi oss därför ned till Lorne och ringde till Travellers Autobarn. De skickade en liten gubbe vid namn Chris från road assistance att bärga oss till bilverkstaden i byn som låg lite högre upp mot berget. Det visade sig att det var bromsarna det var fel på och att felet var lätt att åtgärda, men att det behövdes en del från Melbourne som tyvärr inte kunde komma in förrän dagen därpå. Så efter att ha vandrat storgatan fram och tillbaka ett par gånger behövde vi fixa ett boende för natten vilket Travellers Autobarn skulle betala för oss som en del av kompensationen för att vi inte kunde resa denna dag. Snälla och försynta som vi är ignorerade vi det fina hotellet och gick till Lorne Backpackers. Vi hade inte så höga krav - en dusch, frukost och wi-fi! Det blev dock inget av det då hostelet var ett helt annat mot vad vi tänkt oss. Ovanpå en liten restaurang låg några rum in mot bakgården och vi välkomnades av en ung, lite hippie kille och skyltar som sade att "detta är inget festhostel - efter kl 23 ska det vara tyst, annars kastas man ut". Sängarna var dock sköna och med 100 meter till mataffären, trötta efter en dålig natt i skogen och stressade över att ha fastnat mitt i ingenstans, checkade vi in på momangen.

Jag och Amanda började vandringen upp för backarna till verkstaden för att hämta de saker som behövdes för natten under tiden som de andra handlade middag. Knappt halvvägs upp bland husen frågar vi en man om vägen och han svarar med att köra oss både upp till vår bil och sedan tillbaka till vårt hostel. Kvällen spenderas med en skön dusch och kortspel och vin med vår holländska rumskompis Stein.

Torsdagen spenderades med att gå på storgatan och göra lite ärenden (till exempel att köpa oss sovsäckar) och vänta på att vår bil skulle bli klar. När vi äntligen hade vandrat upp för de jobbiga backarna till verkstaden och hämtat den var klockan redan fyra på eftermiddagen. Detta innebar att vår Great Ocean Road-resa fick kortas ner lite till och det skulle bli mycket bilkörning dagen efter. Vi hann dock med ett stopp vid Kennett River där vi fick komma på kram-avstånd till vilda koalor. Det var något av det häftigaste vi varit med om helt klart. Inte ens på Melbourne Zoo kom vi så nära koalor, speciellt inte när de var vakna, åt och klättrade runt. Även de 12 apostlarna fick vi se, men då det blåste så otroligt mycket blev det bara en snabbvisit innan vi körde vidare.

Vi kom till Winchelsea, cirka två timmar utanför Melbourne, och tog in på ett hotell då mannen på husvagnsparken var så himla obehaglig och inte hade någon plats för oss. Nu fick vi ännu en natt i en skön säng vilket var bra då dagen efter blev otroligt lång och uttröttande. Klockan halv åtta på morgonen lämnade vi Winchelsea och körde mot Sydney. Först klockan nio på kvällen hade vi tagit oss till Jolly Swagman Backpackers i Kings Cross och hittat en parkering för bilen, och då hade vårt längsta stopp på vägen varit för lunch på McDonalds i 20 minuter. Det blev med andra ord en heldag i bilen. Men vi tog oss hit till slut och det är helt klart värt en applåd!

POSTAT AV: Sven o Hilkka

Oj vilka äventyr Ni hamnat i. Tur att det fixade sig med bilen Men strapatser får man räkna med vid så lång resa. Tur att det är varmt och ingen snö. Vad tur att ni kom så nära koalorna. Vad många fina bilder ni tagit. Roligt för oss att se att ni ser pigga och fräscha ut och se hur det ser ut där ni är.
Här i Suomi är idag 4 grader varmt och solen skiner
så det känns som vår i luften. Mvh morfar och Hilkka

Svar: Ja, det löste sig rätt bra ändå. Precis, det är vi tacksamma för varje dag! Ja, det är roligare med bilder så vi försöker lägga upp det så fort internet är tillräckligt bra. Det var häftigt att vara så nära koalorna! Skönt med vår, förra året var vintern så lång.Kram Amanda

POSTAT AV: Tin-Tin

Känns som det är tur att ni nu kommit till civilisationen!!Koalorna vart ju nåt positivt i alla fall..Det är ju ett oerhört skyggt djur..
Vet att ni nu har det kanon i Sidney, det är ju bra! Kramar TT

Svar: Hej mamma! Jag tänkte mycket på dig när jag såg koalorna, de var jättehäftiga att så se på så nära håll :)
Puss

URL: http://treryggor.blogg.se
POSTAT AV: Åke

Bra skoreklam på er blogg såg jag. Väldigt snygga skor från Bubbleroom. Kul att se våra skor på er blogg.
Ännu roliga att läsa om er resa såklart. Koalor är ju gulliga djur. De har ju betydligt värre djur i Australien så håll er nära Koalor tycker jag.

Kramar på er från mig

POSTAT AV: Ylva

Håhåjaja. Äventyr, äventyr… Det är spännande att läsa om det i alla fall. Jobbiga lägen blir oftast bra historier när man tillfört ett visst mått av tid emellan. Kanske ni behöver nå't halvår för detta?? Men det verkar alldeles, alldeles underbart ändå… Kramar

Svar: Det är faktiskt roligt redan nu! Ja, vi har det väldigt bra just nu! :) kramkram

POSTAT AV: Johanna E

Åh verkar helt klart ha varit en upplevelse i alla fall! Skönt att ni till slut kom fram till Sydney och verkar ha det bra.

Svar: Oh ja, det kan man säga!